top of page
  • Writer's pictureflorerr

Top 5 & Least 5: Lali Esposito

Updated: Apr 2, 2020

Eredetileg egy cikket terveztem csak írni a saját magam által legjobbnak és legrosszabbnak tartott dalokkal kapcsolatosan, de kérésre inkább sorozatot csinálok belőle. (Kivansag listat elfogadok ... Szivesen irok altalam kevesbe ismert eloadok dalairol is).


Lali-nak 2013 ota jelennek meg sajat dalai, illetve eddig 3 turnen van tul. A dallistaba, mint lathatjatok inkabb klippel is rendelkezo szamokat valasztottam, elso sorban a jobb minoseguk miatt. Illetve azért, mert en az elso albuma kivetelevel a tobbi albumát csak tobbe-kevesbe ismerem.


Kezdjük a "Least 5" alias a számomra legkevésbé kedveltekkel:

5) La Ligera / A kisfeny / 4. meg meg nem jelent album

A latvanyvilagra es a "vendegszereplokre" semmi panaszom nincs, de a dalszoveg számomra kicsit athallasos. S igen tudom, hogy a klippet abban a negyedben vette fel, ahonnan származik és, hogy a legközelebbi hires-barátnői szerepelnek a klippben.

Nekem a dalszovegbol az jön leginkabb le, hogy Lali azt mondja magarol, hogy tele van energiaval, tudja, hogy pontosan mit szeretne es el is eri azt. Amibol en azt veszem le, hogy jobb hagyni őt érvényesülni az általa kitűzött célokban, mint az utjába állni.

Az élő koncertben a dalt az "álmodózóknak" ajánlja. A felvételnek nem túl jó a minősége, de jó hangulatú koncertnek tűnik. Időnként Lali-t elég nehezen lehet hallani a közönség mellett, de legalább az, aki a videót rögzitette csendben van.

Viszont a dal akkusztikus változatára a szövege ellenére is azt mondom, hogy ez igen. Lali hangja és mostanra kiforrott stilusa sokkal jobban átjön ezen az "egy gitáros felvételen". (Sajnálom is, hogy Lali-nak kevés akkusztikus felvétele született az évek alatt.)


4) Ring Na Na / (Ne) Csör-csör-ögj - 2. album

Azt hiszem, hogy ezzel a számával az a legnagyobb bajom, hogy a dalszövegnek nincs túl sok értelme. Ezt inkább egy electro-dance számnak mondanám, csak ahhoz, meg túl soknak találom benne a szöveget.

Az album felvételt nem linkeltem be, csak az egyik DVD-minőségű koncert részletet, ahol látható, hogy Lali mekkora buli-hangulatot tud csapni ezzel a számmal. Amennyire láttam utoljára 3 éve szerepelt a dal a koncert-repertoárjában, mint koncert záródal.


3) Somos Amantes / Szeretok vagyunk / 3. album

Lali 3. albumát nem nagyon ismerem. Amennyire levettem a dalok 90 szazaleka a nőiségrol, szerelemrol es vagyakrol szól...

A klipp kepvilagilaga vidam, jo hangulatu, viszont a szovege es ritmusa szamomra hanyagolhato. Mint az előző bejegyzésemben is irtam, engem a cumbia-szerű - reggaton - számok hidegen hagynak.

Lali az evek soran rengeteget fejlodott az elo koncertek teren. Ez szerintem ezen a fellepesen is lathato, hogy joval tisztabb es eroteljesebb a hangja a rengeteg tanc ellenere is.

2) Asesina / A gyilkosod / 1. Album

Ismételten első sorban a szövege miatt nem kedvelem. A fülbemászó ritmusával együtt elég nehéz megállnia az embernek, hogy ne kezdje el a refrént is énekelni. Viszont azt énekelni-hallgatni, hogy a gyilkosod vagyok az én lelkemnek nem szokott jót tenni, igy ezt a számot mindig messziről kerülöm.

A klipp Lali első szőke korszakából származik, és igen csak látványos koreográfia elemeket tartalmaz. Ami mondjuk Lalinál nem is meglepő, hiszen Lali zseniálisan mozog és látszik, hogy él-hal a táncolásért...

A felvétel, amit belinkeltem tavalyi: nem a legjobb minőség, viszont szemmel látható, hogy Lali még mindig előszeretettel használja ezt a számot koncert-nyitónak. Hiszen igen csak fel tudja pörgetni vele a közönségét.


1) Tu novia / A barátnőd / 3. album

Lali 3. albumát nem nagyon ismerem. Amennyire levettem a dalok 90 szazaleka a nőiségrol, szerelemrol es vagyakrol szól...

Ebben a számban kivételesen mind a látványvilág és a szöveg is irritál. Tudom, hogy Lali nagy szó-szólója az LGBT jogoknak, ezzel nincs is semmi bajom. (Viszont nem vagyok köteles direkt ilyen témájú klippeket nézni).

Az élő felvételben pepitában ugyanaz látható, mint a klippben is. (Nem mintha olyan nagyon sűrűn hallgattam volna meg Lali 3. albumát.)

Most pedig jöjjenek a "Top 5" alias a legjobban kedveltekkel:

5) Boomerang / 2. album

Szeretem a klipp kreativitását. Ez egyike Lali játékosabb klippjeinek. Látszik rajta, hogy sokáig csak szinésznő volt, igy szeret más karakterek bőrébe belebújni.

A dalban Lali lényegileg beolvas valakinek (valószinűleg Mariano Martineznek) és arról énekel, hogy minden, amit másokkal tesz az őt fogja utol érni. Hogy bárhányszor is fog a másik belerúgni, ő mindig talpra fog állni. 

Mindehhez a dalnak hihetetlenül fülbemászó dallama van, igy kevés spanyol tudással is megragad az ember fülében.

Ismételten a Vina del Mar beli fellépéséből hoztam el az élő felvételt. Ez egyike Lali olyan koncertjeinek, ahol ő is végig hallotta magát, illetve tisztában volt a megfelelő tánc-ének aránnyal. Ezt a dalt mindig örömmel fogadják a rajongók: mindenki életében van olyan helyzet, amikor szeretne valakinek jól visszaszólni.


4) Unico / Különleges / 2. Album

Vidámabb house-electro stilus, relative kevés, de értelmes szöveg, igazán ütős dallammal. Ez az a dala Lalinak, amit minél többször hallottam, annál inkább megkedveltem.

A klippet ebben az esetben semmi extrának mondanám. Főleg Lali arca látható és a különböző rúzsok, amikkel a sminkesek játszottak. Azt hiszem, ezt a tipust dalszöveg-klippnek hivják.

Ismételten azért esett erre a koncertre a választásom, mert itt Lali száz százalékosan jelen volt. A koreográfia szuperre sikerült, illetve az is tetszik, hogy a zenekar is látható. Ebben az esetben a kevesebb extra látvány-elem a koncert előnyére vált. Lali egyébként a zenészek többségével már a Teen Angels óta együtt dolgozik.


3) Ego / Egó / 2. album

A számomra kedvenc dala a 2. albumáról. Valószinű, hogy a dalt a Peter Lanzani-val való szakitása ihlethette, hiszen ekkor még együtt volt Benjamin Amadeo-val.

A klippet gyönyörű helyen forgatták, illetve Lali is a lassabb, lirikusabb oldalát mutatja be. A dal egyike Lali békésen szakitós dalainak - a szöveg alapján is inkább csak a saját érzelmeiről irt, nem pedig a másikat akarta mindennek elhordani.

Ebből a dalból rosszul sikerült változatot nem láttam. Belinkeltem az egyik tavalyi koncertjéről egy felvételt, illetve az egyik akkusztikus koncertjéből ezt a számot.

2) Una na / Még egy-szer / 3. album

Eredetileg ezt a dalt nem akartam volna ilyen előkelő helyre tenni, viszont az élő felvétel miatt mégis meggondoltam magamat.

A klippben a Lalitól megszokható vidám hangulat, laza, hippi megjelenés adott. Ehhez társul egy fülbemászó dallam, meg Lali-ról is az sugárzik, hogy boldog. (Ekkortájt kezdett el járni Santiago-val, akivel azóta is együtt vannak.)

S itt az ok, amiért ez a dal ilyen előkelő helyett kapott. Lali vendégszerepelt Rochi lemez bemutató koncertjén és az egy darab TA szám mellett elénekelték Lali legfrissebb dalát is. Az élőzene, mindenféle mű/gép-hangok nélkül és a két lány hangja együtt... Öröm őket hallgatni, még a sikitózó rajongók ellenére is. Valahogy Rochi mellett Lali is sokkal jobban kimeri engedni a hangját.


1) Del otro Lado / A másik oldalról / 1. album

S a number one szakitós dalom Lali-tól, avagy a legelső saját lemezéről a kedvencem. Bármikor újra tudom hallgatni. A dalszövegnek mély tartalma van, nincs benne semmi elektro-funky beütés, igy Lali is, mint énekes ragyog ebben a számban és nem, mint táncos.

Lényegileg arról énekel, hogy a másik oldalról már másképp látja a dolgokat. Nem tudja, hogy ki hibázott (nagyobbat), de talán nem is érdekes.

Azt hiszem, hogy Lali is szereti ezt a számát, hiszen még a tavalyi Brava tour-ban is szerepelt ez a dala a lirikus dalok között. Mindazonáltal én most a lemez bemutatón előadott változatot linkeltem be.

Zárógondolatok: Lali stilusa nem áll különösebben közel hozzám, de azt tisztelem benne, hogy kiáll azért, ami érdekli. Hangos támogatója az LGBT csoportoknak, az abortusz legalizálóknak és úgy általában minden csoportnak, ami az emberi jogokért küzd. Szövegiróként nagyra tartom, a dalai 80 százalékának van mondanivalója.


A zenei stilusát tekintve hip-hop, r&b és elektro/house zenének mondanám. Lirikus dalokból jóval kevesebbet ir, hiszen azokra nem lehet olyan jó koreográfiát irni. Illetve, mint feljebb irtam elég kevés akkusztikus koncertet/fellépést tud maga mögött.

A föntebbi videó egy válogatás a legszebb lirikus dalaiból. Az első dalban arról enekel, hogy akik már nincsenek köztünk azoknak a mosolya velünk marad örökké. A Cielo Salvador-t Benjamin Amadeo-nak irta annak idején, a Cree en mi (Higyj bennem) tortenetevel nem vagyok teljesen kepben, a Del otro ladorol pedig epp most irtam.


18 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page